krachttraining

Kracht- en Cardiotraining

Wil je afvallen? Meer conditie krijgen? Strakker worden of een spiermassa ontwikkelen? Dan zijn cardio- en krachttraining onmisbaar. Tot een aantal jaren geleden dachten veel sporters dat deze twee trainingsvormen niet met elkaar samengingen. Het tegenovergestelde is echter waar: cardio- en krachttraining versterken elkaar en hebben allebei een ander effect op het lichaam. Om deze reden gaan ze dan ook goed samen.

Krachttraining

Krachttraining heeft een positief effect op iedere sporter. Ook voor mensen met aandoeningen als hartkwalen of artritis. Regelmatige fitnesstraining zorgt voor een fitter, sterker en strakker lichaam. Bovendien verbrand je na een work-out ook nog calorieën.
Daarnaast heeft krachttraining een positief effect op je humeur. Dit komt omdat je lichaam tijdens het sporten endorfine aanmaakt. Dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het heeft invloed op je gemoedstoestand en werkt als een natuurlijke drug. Verder zorgt krachttraining voor een betere nachtrust. Bekende voorbeelden van krachttraining zijn gewichtheffen, kettlebell training, fitness en een CrossFit training.

Cardiotraining

Cardiotraining zorgt voor een betere conditie en een beter uithoudingsvermogen. Tijdens een cardiotraining verbrand je energie, meestal in de vorm van vetten en koolhydraten. Doordat calorieën verbrand worden, vindt er gewichtsverlies plaats. Er wordt echter geen spierweefsel opgebouwd. Wanneer je dus alleen een duursport beoefent, zoals hardlopen of fietsen, neemt je spiermassa niet toe. Deze kan zelfs afnemen. Van cardiotraining word je dus niet strakker maar val je alleen maar van af.

Wel heeft cardiotraining een goed effect op je bloedvaten. Tijdens een work-out wordt er meer bloed door de aders gepompt, waardoor de kwaliteit van de bloedvaten en vaatwanden verbetert. Er worden dus sterkere bloedvaten ontwikkeld, waardoor het risico op een hart- en vaatziekte verkleind wordt. Het hart is namelijk sterker en de kans op een hartaanval of een beroerte is dan kleiner. Bekende voorbeelden van cardiotrainingen zijn hardlopen, roeien, fietsen, trainen op een crosstrainer en touwtjespringen.

cardio

Starten met Kracht-cardiotraining?

Neem vrijblijvend contact met ons op.