Looptraining

High Intensity Interval training

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Het trainingsprincipe van HIIT is dat er door middel van intervals in een korte tijdsduur een intensieve inspanning geleverd wordt. Met een HIIT training worden intensieve oefeningen afgewisseld met minder intensieve oefeningen of rust. Praktisch gezegd is een trap omhoog rennen en weer rustig aflopen al een voorbeeld van een HIIT training.

De intensiteit van de training kan volledig op elk niveau afgestemd worden, omdat een HIIT training in allerlei vormen en maten uitgevoerd kan worden. Los van het feit dat er gewerkt wordt met intervallen, ontvang je de vrijheid om zelf invulling te geven aan de training. Op deze manier kun je een HIIT training gemakkelijk zelf samenstellen en laten aansluiten bij jouw trainingsdoelen. Het kan bijvoorbeeld ingezet worden in sprintjes, op de fiets, met krachttraining of in combinaties hiervan. Je kunt variƫren in de tijd van de intervallen, de totale duur van de training en de oefeningen die uitgevoerd worden. Deze grote mogelijkheid tot combineren en variƫren vinden veel mensen aantrekkelijk.

Een bekende vorm van HIIT is de kortdurende Tabata training waarbij een maximale inspanning van 20 seconden afgewisseld wordt met 10 seconden rust. Een Tabata bestaat uit 8 rondes en duurt in totaal dus slechts 4 minuten.

Wat kan het programma voor jou betekenen?

HIIT training is vooral een effectieve trainingsvorm. Dat wil zeggen dat je ten opzichte van andere trainingsvormen in minder tijd hetzelfde of zelf een iets groter trainingseffect kan realiseren. Voor veel mensen is dit een groot voordeel. Daarvoor moet je wel het oncomfortabele karakter van HIIT training aankunnen.

In termen van afvallen kan HIIT training effectief zijn, maar dit heeft voornamelijk gewoon te maken met het feit dat je lichaam meer energie verbruikt tijdens de training dan wanneer je slechts op de bank zit. In termen van naverbranding (ook welk EPOC genoemd) hoef je geen spectaculaire resultaten te verwachten. Om af te vallen spelen meer leefstijlfactoren een rol, zoals voeding en het hebben van voldoende lichaamsbeweging. Een HIIT training van 20 minuten (hoe intensief ook) compenseert niet voor een inactieve leefstijl.

Wil je verder werken aan je lichaamssamenstelling en meer spierdefinitie, kracht en uithoudingsvermogen opbouwen? Bedenk dan goed welke oefeningen vooral bij deze doelen aansluiten en laat deze terugkomen in je HIIT training.

Starten met High Intensity Interval training?

Neem vrijblijvend contact met ons op.